pistonhead.blogg.se

2014-01-31
06:54:58

31 jan

Igår kväll landade vi här i Udon thani. Guvetvis passar vi på att bo och hälsa på hos Malcolm och familjen. Det känns som att va hemma igen då hela första månaden av våran resa började här uppe i norr. Så självklart bjöd vi på lite öl när vi kom.
Idag ska vi ta tag i visumen, börjar med att åka till immigrationen här i Udon och se om vi kan förlänga annars måste vi åka över till Laos imorgon.

2014-01-29
09:14:58

29 jan
Nu har team Sweden on tour stött på lite patrull !!
När vi åkte båt från Malaysia till Koh lipe/Thailand fick man endast 15 dagars visum pga att man kom till landet via en ö. Då tänkte vi att de är lugnt för vi fixar förlängt visum när vi kommer till fastlandet. Men den 26 när vi kom till fastlandet va de söndag och stängt på immigrationen. Men enligt taxi chauffören va de inga problem för vi kunde förlänga visumet här på ön koh samui, och vi hade tillstånd till den 2 februari på oss innan vi är tvungna att förlänga visumen så vi tog ju båten hit.
MEN idag åkte vi in till immigrationen och hade räknat på att vi behövde förlänga vårat visum ca 45 dagar. Det blev lite av ett slag under bältet när vi kunde förlänga med max 7 dagar utan att behöva lämna landet.

Så nu sitter vi och bokar flygbiljetter till Udon thani för att sen åka över till Laos och sen in i Thailand igen. Direkt därefter måste vi flyga ner hit till öarna igen för att vi har bokat hotell på koh tao den 5 februari som kostar fläsk!

Anledning till att vi inte flyger direkt här ifrån ön till ett annat land och sen tillbaka är för att det är böle dyrt att flyga från ön till andra länder.

2014-01-28
16:02:03

28 jan

Ikväll har vi ätit något som var extremt gott... grillad barracuda!
För övrigt har dagen bestått av ren avkoppling vid poolen.

2014-01-27
06:34:17

27 jan

Kanon gött område! Vi har ytterdörren 3 meter från poolen. Sen finns det bar och restaurang här på området så de går ingen nöd på oss just nu :)

2014-01-26
12:52:07

26 jan

Nu är vi framme vid vårat hotell här på koh samui, eller ska man säga våra bungalowhus. Har varit en heldag på resande fot med båt, bil och buss. Vi ska ha 4 nätter här i en mindre by utanför utanför stan. Ska bli jäkligt gött att varva ner efter ett par dagar på phi phi island.

2014-01-25
16:39:46

25 jan
De blev en lugn lördag kväll. Grillbuffe och några öl med gänget. Imorgon åker vi båt till Krabi sen buss över till Surat Thani, och därifrån blir det båt ut till koh samui. Priset på biljetten för denna resa imorgon är cirka en svensk hundring per gubbe. De är helt okej!!

2014-01-24
11:21:05

24 jan

Igår åkte vi alltså båt hit till phi phi island. Som planerat mötte vi upp 2 Oskarshamnare och igår kväll blev det lite fest. Spelade beer pong, och självklart vann järngänget.
Som den ena bilden visar har vi just nu lite poolhäng på en mycket trevlig takterass där en DJ står och spelar skön musik.

2014-01-22
12:24:06

22 jan

Tävlingen är över, det var alltså August som har gaddat benet.
Den här dagen har bestått av bad, och stek på stranden. Nu traskar vi hemåt i solnedgången efter att ha varit och käkat.

Imorgon kommer vi att åka båt till Phi Phi Island där vi ska va ett par dagar. Efter de åker vi till fastlandet och tar bussen över till surat thani, därifrån åker vi båt ut till koh samui. Sen kommer vi att va på ytterligare 2 öar där vi ska möta Emma och Marcus.
I början av februari kommer även Malcolm med familj att möta upp oss på ön koh tao.

2014-01-21
04:43:21

21 jan

Okej alla mammor, någon av oss 3 har gjort denna handknackade tatueringen. Den som gissar rätt vinner 5 min på Skype att skälla på sin son :)

2014-01-20
05:04:16

20 Jan

Så här ser de ut från bungalowbyn som vi bor i här på koh lipe, Skapligt nära stranden :) det tog en timme ut hit med speedboat från Langkawi.
Vi har bott här en natt och de blir 3 till som de ser ut nu.

2014-01-19
00:32:13

19 jan

Kl är 7.30 här och vi ska checka ut från detta hotellet nu. Om en stund kommer det en taxi som ska ta oss till färjeterminalen här på Langkawi. Båten tar oss till en thailändsk ö som heter koh lipe. Efter några dagar där kommer vi fortsätta med båt till Thailands fastland.

2014-01-18
12:51:58

18 jan

Igår kväll åkte hårtrimmern fram utan längdinställning, vilket innebär att jag och August blev extremt korthåriga på sidorna... Vi har gått runt med halmhattar idag för att inte bränna jässan.

2014-01-17
14:30:22

17 jan

Vilken kanon dag! Badat och solat till stora delar av dagen. Vid lunchtid gav vi oss iväg för att äta och sprang på en liter Captain Morgan i en affär. Fredags kvällen är räddad. (Fick tag på en cigarr också)

2014-01-16
13:13:56

16 jan

Här har vi utsikten från vårat rum på Langkawi. Vi landade i eftermiddags och åkte till hotellet som vi är mycket nöjda med. Dragit några bira vid poolen och solat lite. Här blir vi kvar ett par dagar! Nu har vi precis varit på en restaurang och ätit oss mätta för 60 kr ihop med varsin öl också.
Även här ligger vi strax över 30 c så de är ingen risk för snö iaf ;)

2014-01-15
13:38:40

15 jan
Nu har vi bytt hotell här i kuala lumpur, men bara för en natt för imorgon flyger vi till en ö som heter Langkawi. Den ligger norr ut, uppe vid thailändska gränsen. Det är än så länge obestämt hur länge vi blir där.

2014-01-14
16:03:30

14 jan

I eftermiddags va vi och käkade i världens 5e högsta byggnad. - Petronas twin towers. Visserligen satt vi på bottenplanet men vi har varit inne iaf.

2014-01-13
14:58:36

13 jan
Just nu bloggar vi från Kuala Lumpur i Malaysia. Vi hade väldigt gärna varit kvar i Singapore några dagar till men jag har glömt skriva att vi hade kontakt med polisen i Singapore när vi åkte in i landet.
Jag och Agge köpte varsitt knogjärn när vi va i Thailand. Vi tänkte ta med dom hem till Sverige som en kul grej bara, så dom har legat i väskorna utan att vi har tänkt på de.
Men när vi skulle in i Singapore tog de stopp, det är dödsstraff på droger, fängelse på vapen och våra knogjärn räknades precis under kategorin fängelse.
Så vi åkte in på ett litet förhör och fick skriva på lite papper sen fick vi gå.

Man får va i Singapore i 90 dagar utan visum men pga vårt lilla misstag fick vi 4 dagar på oss att lämna landet.
Därför tog vi ett plan imorse hit till Malaysia.

Team Sweden on tour tar nu nya tag! :)

2014-01-12
13:26:23

12 jan

Nu har vi precis varit iväg och åkt världens största pariserhjul. Bakfulla som 3 pelikaner satt vi och kollade på utsikten.
Igår kväll va på en riktigt nice club som låg på 72a våningen i ett fint hotell.

2014-01-11
13:06:58

11 jan
Spenderat dagen på Singapore zoo,de va mycket kul att se, men en bit över 30 c i skuggan va lite väl häftigt när vi gick omkring därinne. Nu har vi tagit in på ett annat hotell, vi ska fräscha till oss och vrida ur kläderna vi har på oss sen ska vi ut och ta några öl.

2014-01-11
05:50:29

11 jan
Nu har vi checkat ut från hotellet och käkat en riktigt god frukost. Här i Asien har kaffet inte varit någon höjdare i något land, men idag fick jag äntligen en stor, rykande varm, färsk, svart, stark kopp kaffe!

2014-01-10
12:20:56

10 jan

Känns riktigt bra att kunna bocka av detta på sin -att göra lista!
Tog oss en cuba libre i solnedgången också. Vi ligger på 30 c såhär vid kl 19 på kvällen.

2014-01-10
08:30:55

10 jan
Här har vi utsikten från våran balkong på marina bay sands hotel. Bor på 40e våningen och hotellet är obeskrivligt nice! Nu ska vi byta om och åka upp till infinity poolen på 57 våningen.

2014-01-09
14:40:11

9 jan
Vid kl 18 ikväll landade vi med tåget här i Ho chi minh. Vi tog en taxi från stationen och på vägen till hotellet såg vi ett gatustånd som sålde kebab.
Eftersom mina 2 reskamrater är otroligt glada i kebab och jag tycker de är gott så åkte vi till hotellet och lämnade väskorna sen tog vi en taxi tillbaka till ståndet. Vi hade inte ätit sen frukost så vi beställde 3 var, dvs 9 kebaber ihop.
På dom såg de ut som vi precis hade beställt vad dom säljer på en hel dag.

Nu är vi mätta och sängen väntar för tidigt imorgon flyger vi till Singapore!

2014-01-08
16:10:30

8 jan
Nu har vi bokat ett rum på Marina Bay sands hotel i Singapore.
Kulor är till för att rulla... ;)

2014-01-08
11:48:25

8 jan

I väntan på varsin hamburgetallrik.
Imorgon åker vi med tåg till Ho chi minh.

2014-01-07
12:59:39

7 jan

Det har varit en mycket lugn dag. Imorse gick vi ner och la oss på stranden ett par timmar, och på eftermiddagen mulnade på så vi hyrde oss varsin moppe och åkte in till phan thiet. Trafiken i Vietnam är ungefär att jämföra med en crosstävling i starten när 40 motorcyklar ska in i samma kurva samtidigt...

2014-01-06
08:10:44

6 jan
Nu har vi hittat rätt igen! Ett bungalowhus med 10 meter till poolen, 15 m till restaurangen och 20 m till stranden. Närmare 30 c i skuggan och vi bor för 125 kr per gubbe, per natt och frukost ingår.
Nu ska vi vräka ner oss på stranden med en kall pilsner :)

2014-01-05
17:46:32

5 jan
Vi fick ett ryck nu ikväll och åkte bort till järnvägsstation och bokade en biljett till staden phan thiet, där vi ska bo i en liten by utanför centrum i en bungalow på stranden.
Tåget går imorgon kl 07.30

2014-01-05
13:01:56

5 jan

De är stor skillnad på Nha trang som vi är i nu och alla andra ställen vi har varit på hittills, detta är en riktig turiststad, så man är bara en i mängden här, och så fort man går utanför hotellet är de folk som vill sälja något.
Igår natt testade vi utelivet och hittade ett trevligt ställe som hade öppet så länge de va folk där...
Vi har varit lite slitna idag men de blev iaf god mat och en strandpromenad i solnedgången.

2014-01-04
06:47:45

4 jan
Då har vi precis checkat in på ett hotell i Nha trang. Tåget va 1,5 timmar försenat igår kväll men körde in tid inatt så vi va framme här vid 12.00 som vi skulle. De är riktigt varmt och vi bor så vi ser stranden från rummet.
125 SEK per natt för alla 3, och då är rummet helt ok med TV, AC, badrum, wifi.

2014-01-03
09:09:51

3 jan

Det blev inte så illa de här ändå.
Imorse gick vi upp skapligt tidigt och åkte bort till tågstationen och bokade en biljett med ett nattåg som går mot Nha trang. Tåget går 19.30 ikväll och ska va framme 12.00 imorgon.
För att slåihjäl den här dagen tog vi vara på tipsen vi fick från Sverige och åkte till paradise cave. Nu har vi precis kommit upp ur grottan och sitter på en skön restaurang med lite käk och en öl. Efter detta åker vi tillbaka mot stationen och väntar in tåget.

2014-01-02
13:49:17

2 jan
Det kan ju inte alltid gå som man tänkt... Skulle åka tåg i 8 timmar till Dong Hoi, vi fantiserade om fina stränder och värme men efter 12 timmar på tåget hamnade vi tillslut i Dong Hoi men de verkar inte finnas några stränder enligt dom som bor här. De är varmare än i Hanoi men ändå inte riktigt skönt. Så nu sitter vi på ett sunkigt hotellrum med en kasse öl och har bestämt oss för att åka vidare med tåg söder ut imorgon.

2014-01-01
07:42:23

1 jan
Nu har vi precis varit på tågstationen och köpt biljetter. Imorgon kl 06.00 åker vi med tåg i 8 timmar till staden Dong Hoi. Har inte en aning om vad de är för ställe men det märker vi ju...